Ambalajın Tanımı
Ambalaj, ürünleri dış etkilerden koruyan, onları bir arada tutarak taşıma, depolama, dağıtım, tanıtım ve pazarlama işlemlerini kolaylaştıran, metal, kağıt, karton, cam, plastik vb. malzemelerden yapılmış dış örtülerdir. Kısaca ambalaj, içinde ürün bulunan koruyucudur.
Doğru yapılan bir ambalajlama;
² Ürünün hasar ve atığını azaltmakta, bozulmasını önlemektedir.
² Pek çok ürünün maliyetini düşürmektedir.
² Kontrole yardım etmektedir.
² Bazı hallerde, hastalık yapan mikroplardan korunmaya yardım etmektedir.
² Satışta ve tüketicinin size ulaşmasında bilgilendirmeyi sağlamaktadır.
Ambalajın Yararları
Ambalaj, ürünlerin bir arada tutulmalarını sağlayarak, taşıma, depolama, dağıtım, tanıtım ve pazarlama işlemlerini kolaylaştıran, metal, kağıt, karton, cam, plastik v.b. malzemelerden yapılmış ürünlerdir. Kısaca ambalaj, içindeki ürünün koruyucusudur.Ürünü, çarpma, ıslanma, zedelenme gibi fiziksel etkilerden korur.Ambalaj ürünün tüketiciye en ekonomik yolla ulaşmasını sağlar, depolama kolaylığı yaratır. Önemli bir görevi de taşıdığı bilgilerle tüketiciye seçim ve kullanım kolaylığı sağlamasıdır.
Ambalajın Özellikleri
Ø Ürünü Korur Ekonomi demektir.
Ø Ürünün Bozulmasını Engeller. Koruyucu Tedbirdir.
Ø Masrafları Azaltır. Tüketicilere Kolaylık Sağlar
Ø Bilgi verir. Ürünün Kurcalanmasını Önler
Ø Hijyen sağlar. Hayatı Kolaylaştırır.
v Kimya Sektöründe Ambalaj
Kimya sanayi, geniş kapsamlı bir sektördür. İçine kozmetik, ilaç, deterjan vb. kimyasal ürünleri almaktadır. Kapsadığı bütün ürünlerin ambalajlamaları günümüz pazarında önemli bir yere sahiptir. Bu sektörde de yine materyal kullanım alanı geniştir. Kozmetik ürünlerinde, ilaç sanayinde veya deterjan gibi maddelerde kağıt, cam, plastik, metal gibi materyaller çok kullanılmaktadır.
Ambalaj, tasarımın önemli olduğu bir sektördür. Tüketicinin ilgisini çekmede ve satışını gerçekleştirmede ambalaj tasarımı en ön planda yer alır.
Ambalaj Çeşitleri
Ambalajların yerine getirdiği fonksiyonlar ve yapıldığı malzeme açısından sınıflandırılmaları mümkündür. Yerine getirdiği fonksiyonlar açısından ambalajlar üç grupta incelenir.
1. Satış Ambalajı (Birincil Ambalaj)
Herhangi bir ürünü tüketiciye veya nihai kullanıcıya ulaştırmak amacıyla satış noktasında sunulan, bir satış birimi olarak tanımlanan ve ürünle birlikte satın alınan ambalajdır.
2. Dış Ambalaj (İkincil Ambalaj)
Birden fazla sayıda satış ambalajını bir arada tutacak şekilde tasarlanmış, üründen ayrıldığında ürünün herhangi bir özelliğinin değişmesine neden olmayan ambalajdır.
3. Nakliye Ambalajı (Üçüncül Ambalaj)
Satış veya dış ambalajın taşıma ve depolama işlemleri sırasında zarar görmesini önlemek, ürünün üreticiden satıcıya nakliyesi sırasında taşımayı kolaylaştırmak ve depolama işlemlerini sağlamak amacıyla kullanılan ambalajdır.
Yapıldığı Malzeme Cinslerine Göre Ambalajlar
ü Ahşap kökenli ambalaj malzemeleri
ü Kağıt kökenli ambalaj malzemeleri
ü Cam kökenli ambalaj malzemeleri
ü Plastik kökenli ambalaj malzemeleri
ü Metal kökenli ambalaj malzemeleri
Ambalaj Türleri
Ahşap ambalajlar
Sertlik ve dayanıklılık özelliklerinden dolayı ağır kırılgan yüklerin, havalandırma özelliğinden dolayı taze meyve ve sebzenin ambalajlanmasında yaygın olarak kullanılır.
Cam ambalajlar
Cam ambalaj bilinen en eski ambalaj maddelerinden biridir. Camın ham maddesi silisli kumdur. Cam silis kumunun çeşitli katkı maddeleri ile birlikte yüksek sıcaklıklarda eritilerek şekillendirilmesinden meydana gelir. Cam ambalajlar içine konulan ürünün görülebilmesi nedeni ile tercih edilen bir ambalaj çeşididir.
Kağıt ve karton ambalajlar
Kağıt ve kağıt esaslı ambalaj çeşitleri arasında sargılama kağıtları, kağıt torbalar, karton ambalajlar, kağıt esaslı viol ve tepsiler, kompozit kutular, oluklu mukavva kutular, kağıt esaslı variller, kartlı ambalajlar sayılabilir.
Metal ambalajlar
Ambalaj endüstrisinde en çok kullanılan metaller teneke ve alüminyumdur. Gıda sanayinde kullanılan metal kaplar değişik metallerden veya bunların kombinasyonlarından yapılmaktadır.
Plastik ambalajlar
Yorumlar